5 Tips voor e-mail marketing: Zo vermijd je beginnersfouten | Blog

5 Tips voor e-mail marketing: Zo vermijd je beginnersfouten

E-mail blijft één van de belangrijkste en efficiëntste marketing tools om klanten te bereiken en een goede klanten relatie op te bouwen. Met beperkte middelen valt er met e-mail marketing al veel te bereiken.

Maar e-mail marketing kan lastig zijn. Je mails worden niet geopend, er klikt niemand op mijn links of de meerderheid schrijft zich uit. Dit zijn vaak voorkomende problemen binnen de wereld van e-mail marketing. 

Waar moet ik nu rekening mee houden?

Tip 1: Houd je onderwerp kort

Maak gebruik van een kort onderwerp. Als je onderwerp te lang is heb je kans dat het niet volledig getoond word. Voornamelijk op mobiele apparaten is dit een probleem. Want de schermen zijn een stuk kleiner dan een computerscherm

Het doel van een onderwerp blijft nog steeds de aandacht trekken van de lezer en in een kort onderwerp moet je de essentie van je mail kwijt kunnen.

Tip 2: Personaliseer je nieuwsbrieven

Dit is een oude maar wel een gouden tip, door je mail te personaliseren krijgt jou lezer het gevoel dat de mail voor hem is. Personalisatie wekt vertrouwen op, zo laat je zien dat je de lezer kent. Hierdoor voelt de lezer zich persoonlijk benaderd, waardoor je meer resultaat uit je campagnes haalt.

Tip 3: Maak gebruik van een overzichtelijk design.

Het belang van een geschikte template wordt vaak onderschat. Een overzichtelijk design zorgt er voor dat je mail makkelijk te screenen valt en het vlotter leesbaar maakt. Daarnaast is het ook belangrijk dat je template zich aanpast aan het apparaat waar je opzit. Zorg er voor dat je template automatisch wordt aangepast aan het apparaat waarop de mail wordt geopend.

Belang van mobiel

Wanneer je gebruik maakt van een e-mail marketing software zoals Mailchimp kan je tegenwoordig heel makkelijk een responsive template maken die zich aanpast aan het toestel.  

Tip 4: Stuur je mail op het juiste moment

Wanneer stuur je nu het best je mail uit? Het tijdstip en dag dat je een mail uitstuurt kan variëren van sector tot sector.

B2B sector:

Binnen de B2B sector verstuur je de mail 9 kansen op 10 naar een werkmail. Dit zorgt er voor dat mensen na 17 uur minder snel hun mail gaan bekijken. Het is dan ook vanzelfsprekend dat je in het weekend nog minder succes gaat hebben. De dagen met de hoogste open rate zijn voornamelijk dinsdag, woensdag en donderdag op deze dagen maak je het meeste kans dat je mail geopend wordt.

Het beste uur om een mail te versturen bestaat niet, maar er zijn wel bepaalde uren waar je een grotere kans hebt op een hoge open rate. Het eerste uur is tussen 08:00 – 09:00, rond dit uur komen we aan op het werk en checken we onze mail. Tussen 10:00 – 11:00 hebben we al wat werk verricht en maken we graag wat tijd om onze mails te bekijken. Rond 14:00 bekijken we onze mails nog een laatste keer om ons voor te bereiden op het einde van de werkdag.

B2C sector:

Binnen de B2C sector zijn de dagen en uren veel minder doorslag gevend. We bekijken onze mails voornamelijk wanneer we er tijd voor hebben, dit gebeurt vooral in de ochtend aan de ontbijt tafel, in de avond na het werk en in het weekend.

Tip 5: Vermijd spam filters

De meeste maildiensten willen een goede ervaring voor hun klanten en willen dus vermijden dat mensen overweldigt worden door talloze spam mails. De mailingsdiensten gaan dus bepaalde woorden die overkomen als spam filteren.

Dit wil je dus ten alle tijden vermijden want zo kom je terecht in de spam box. Daarom vermijd je best volgende woorden: ‘gratis’ , ‘aarzel niet’ , ‘% korting’, ‘beste deal’ en ‘verkoop’. Je vermijdt  best ook hoofdletters, uitroeptekens en een overbodig gebruik van emoji’s.

Wil je concreet aan de slag met e-mail marketing ?

Laat je dan omringen door experts en volg een DigiCoaching traject. In dit coaching traject gaan we samen aan de slag met jouw e-mail strategie en geven we concrete tips en technieken mee die jouw zaak vooruit helpen.

Results and More logo

Een reactie achterlaten

Deze site maakt gebruik van cookies om u een betere ervaring te bieden. Door op deze website te kijken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.